KALIMAH INDAH SELAMANYA...

KALIMAH INDAH SELAMANYA...

Wednesday 25 April 2012

Operation Gigi....

hari khamis (19.4.12), sebatang gigi geraham kiri selamat dicabut setelah menanggung kesakitan hampir 2 minggu... menangis tak sakit??? of cos la aku menangis tapi bukan menangis masa kena cabut gigi tetapi menangis pada petang rabu (18.4.12) ketika bercakap dengan abah. Ya! memang aku menangis semasa bercakap dengan abah sebab aku dah sakit sangat. entahla... walaupun dah jadi ibu tunggal kepada 2 orang anak perempuan, aku masih lagi rapat dengan ma abah dan sememangnya sejak kecil aku rapat dengan abah walaupun abah sibuk dengan kerjanya. mungkin kerana sehingga usiaku 10 tahun aku hanya mempunyai 5 orang adik lelaki, maka secara tak formalnya aku selaku anak kedua menjadi anak perempuan bongsu waktu itu kerana arwah kakakku anak sulung  dan setelah 10 tahun menjadi anak bongsu perempuan secara tak rasmi, ALLAH izinkan aku punya 2 adik perempuan. justeru itu, sehingga kini aku ada 7 orang adik semuanya...:) arwah kakak aku memang baik. tak macam aku yang lasak dan x reti duduk diam. ada je benda yang aku akan buat yang pastinya mengundang kemarahan ma...huhuhu... ye la... budak perempuan main masak-masak aku pergi menangguk ikan dalam longkang. budak perempuan main anak patung aku main monyet dan manusia atas pokok. budak perempuan main kawin-kawin aku main guli kat padang. macam-macam lagi la.. zaman kecik-kecik bawak basikal mesti lepas handle basikal. siap meniarap, berdiri n segala macam bagai la.... bila ingat-ingat kenakalan dan keaktifan masa kecik-kecik, memang tersenyum n istighfar banyak kali. ye la... Dr Fazilah Kamsah pernah cakap, if nak tau anak-anak kita macam mana, ingat semula kita semasa kecil sehingga usia 16 tahun...mak aih... memang haru la kan aku.. mujurlah anak-anak aku x selasak aku tapi yang 2nd tu ada potensi je lasak cam aku...huhuhu....

semalam, (24.4.12), aku telah selamat menjalani pembedahan gigi geraham bongsu. Alhamdulillah semuanya lancar. doktor dan pembantu doktor semuanya baik-baik n friendly. semasa doctor maklumkan kena operate, aku dah tersengih. doctor bagi penerangan kenapa mesti operate dan aku memang jenis yang followje apa yang dirasakan baik oleh doctor coz doctor lebih arif. teringat pesanan doctor " siti, ingat ALLAH je. jangan ingat doctor or benda lain. ingat ALLAH sepanjang operation ni. DIA je yang berhak"... Alhamdulillah proses pembedahan yang memakan masa sejam berjalan lancar. dalam hati memang tak putus selawat syifa' dan zikir taubat nabi yunus ketika dalam perut ikan nun... dan satu doa yang aku x tinggal " waiza maridtu fahuwa yashfin..." Alhamdulillah, setelah 15 minit operation selesai doktor panggil au masuk semula. doktorcakap "ok x siti?" aku jawab "ok doktor" dan memang aku x lekang tersenyum... doktor siap cakap " senyum dia tu yang mahal walaupun baru operate Alhamdulillah awak memang kuat semangat n tenang. doktor suka semangat macam ni..." bila keluar dari bilik doktor memang pesakit-pesakit yang menanti giliran bertanya "sakit x? " aku tersenyum sambil geleng kepala....

memang tidak aku nafikan sakit gigi memang sakit yang aku rasa x dapat aku bandingkan dengan sakit lain yang aku dah lalui. dan bila aku dah selesai operation, aku terfikir... Alhamdulillah ALLAH izinkan aku dapat rawatan di klinik swasta dan dapat family, kawan-kawan dan rakan sepejabat yang sangat-sangat supportive, concern n helpful...bagaimana agaknya orang-orang susah yang sakit gigi dan terpaksa bertahan kerana kesempitan hidup... MasyaALLAH... seandainya aku tidak bersyukur lagi dengan apa yang aku ada memang aku tak sedar diuntung....Ya ALLAH jadikanlah aku hambaMU yang sentiasa mengharap padaMU dan bersyukur atas segala nikmatMU... Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment