KALIMAH INDAH SELAMANYA...

KALIMAH INDAH SELAMANYA...

Tuesday 3 April 2012

corat coret di petang hari...

agak lama juga tidak mencoretkan sepatah dua kata di blogku ini.. kehabisan kata-kata tak mungkin kerana aku sentiasa ada yang terlintas yang nak dikongsikan cuma penterjemahan dalam bentuk tulisan itu mungkin agak membataskan aku... nak kata tak pandai menulis, rasanya hari-hari aku menulis...:) mungkin skill menulis tu yang aku tak ada kerana dah lama tak garapkan. maklumlah bila maksud matrik, masuk U, mana ada kena tulis karangan macam zaman sekolah dah. yang ada ialah assignment. tu pun banyak yang copy n paste. then olah sana sket sini sket, submit kat lecturer. janji siap n x lapse of time...hehe... 31.03.2012, adikku yang ke 5 selamat bergelar suami orang. Alhamdulillah semuanya ok walaupun adikku perlu mengulang sebanyak 4 kali lafaz akad nikahnya. mungkin ada yang merasakan ianya lucu tetapi bagi aku ada beberapa persoalan yang timbul...
1- apakah lafaz nikah berbeza bagi setiap daerah dan negeri dan mesti mengikut piawaian yang dinyatakan kadi?
2- apakah untuk menjawab lafaz nikah itu mesti dalam 1 nafas n disusuli dengan henjutan tangan semasa bersalam?
3- jika saksi mengatakan sudah disebut tetapi kadi menyatakan saya x dengar pun maka kadi pun kata x sah. so, apakah fungsi saksi itu tidak terpakai?

jika nak dihitung memang ada beberapa lagi persoalan dibenakku ini tapi biarkanlah. nanti aku cari jawapannya... hari ini aku tidak berkerja kerana kurang sihat. anak-anakku pun sama. kedua-duanya tidak ke taski sejak semalam kerana kami masing-masing cirit birit dan muntah-muntah. mungkin banyak makan or terlebih makan hingga terjadinya simptom salah makan....^_^ memang x larat sangat-sangat semalam semasa di ofis. memang lembik dah rasanya lepas muntah. tetapi datang seorang ofismate lelaki bertanyakan 1 soalan yang agak mencuit hati..." hani, percaya x if nanti hani boleh pregnant walaupun x buat apa2 dengan sapa2? contohnya hani selalu mimpi didatangi seseorang untuk bersama then 1 day hani disahkan pregnant. camner tuh?" aku tergelak jap bila ditanya begitu tetapi bila dia cakap " orang serius ni hani. macam mana kalau jadi gitu?" aku pun jawab dengan ringkas je " yang ALLAH izinkan mengandung tanpa suami tanpa disentuh hanyalah Maryam dan tiada lagi Maryam yang dinukilkan dalam Al-Quran wujud dalam dunia hari ini. tetapi mungkin boleh jadi seperti yang dicakapkan pregnant akibat didatangi seseorang melalui mimpi. kita kena ingat makhluk ALLAH ini banyak. ada yang kita nampak ada yang kita x nampak. justeru itu, yang datang melalui mimpi sehingga mengakibatkn mengadung, maka kita kena lihat samaada itu adalah angkara sihir atau hasil dari hubungan dengan makhluk ALLAH yang digelar jin...Wallahu'alam". ofismateku nampak berfikir lagi lalu aku katakan padanya " setiap sesuatu itu ketetapan ALLAH. jika ALLAH izinkan terjadinya begitu, maka kita kena terimanya dan sabar." namun aku tahu bukan mudah untuk berdepan dengan perkara sebegitu... moga aku, anak-anakku, keluargaku, sahabat-sahabatku, guru-guruku serta seluruh umat Islam sentiasa dalam lindungan dan rahmat ALLAH swt... ( stop dulu coz kepala dah pening. insyaALLAH ada kesempatan nanti aku menulis lagi...^_^ )

No comments:

Post a Comment