KALIMAH INDAH SELAMANYA...

KALIMAH INDAH SELAMANYA...

Sunday 15 April 2012

aku jua punya perasaan:: AKU MALU SENDIRI ::

malam ini aku terpanggil untuk menulis lebih kepada soal hati. soal perasaan... jujur aku katakan melalui satu perpisahan yakni perceraian bukanlah satu perkara yang mudah bagi aku. walaupun ramai yang menyatakan aku seorang yang kuat semangat, seorang yang tabah, seorang yang cekal dan berbagai lagi, hakikatnya aku tetap seorang hamba ALLAH yang sangat-sangat kerdil. aku lemah pada hakikatnya tetapi DIA yang membantuku menjadi kuat. kuat untuk berdepan dengan ujian hidup ini. ramai yang menyatakan aku bertuah kerana lalui macam-macam pengalaman hidup tatkala usia masih muda. dalam hati "bertuahkah aku?"
pada saat permulaan bergelar ibu tunggal, aku masih lagi mengajar. menjadi guru sandaran untuk subjek elektif.  setibanya aku di sekolah tempat aku mengajar, beberapa guru senior menegurku. aku seperti biasa membalas teguran mereka. tetapi saat aku melangkah masuk bilik guru, seorang guru yang berpengalaman dan mendapat anugerah guru cemerlang menegurku dengan ayat yang cukup terhormat " oh! inilah janda muda yang baru bercerai semalam ye?" saat itu jika aku x cukup kuat mungkin dah jatuh semua buku laporan dan buku tulis anak2 muridku yang ada di tangan aku. mujurlah ALLAH izinkan aku tetap tenang dan rasional... aku sekadar tersenyum dan menganggukkan kepala...
masuk je dalam kelas selepas waktu rehat, subjek ketika itu adalah muzik. satu subjek yang buat aku melopong seketika pada saat diberikan jadual mengajar ketika hari pertama lapor diri.... oh ya! pada hari pertama lapor diri, aku dimaklumkan oleh GPK untuk mengajar 6 subjek. kebetulan GPK adalah jiranku dan beliau pun terangkan " angah, angah kena ajar subjek elektif. jadual angah ada kat sini. cuba angah tengok dulu" aku pun tengoklah jadual yang dihulurkan... mak aih! boleh tahan jugak sikit jadual aku nih..huhuhu.. subjek2 yang aku kena ajar ialah :
 1) Kajian Tempatan 
 2) Pendidikan Moral  
 3) Pendidikan Jasmani 
 4) Pendidikan Kesihatan
 5) Pendidikan Seni
 6) Muzik ...

Wah! macam best je saat dapat jadual tugasan dan subjek2 tu.... masa 1st day lapor diri tu aku pakai jubah n tudung labuh n masuk kelas pun just taaruf dulu. cumanya aku diarahkan mengajar darjah 1 hingga darjah 5. darjah 6 je aku x ajar coz mereka kan Upsr. so, memang cikgu ganti x mengajar mereka. sesi taaruf berjalan lancar hinggalah 2 masa terakhirku. aku ingat lagi. aku masuk ke kelas darjah 2 yang mana kelas ini dikategorikan sebagai kelas terakhir dalam ranking no untuk darjah 2. mula-mula aku masuk kelas, mereka macam terpaku seketika. agaknya mana ada cikgu muzik pakai jubah n tudung labuh kot...hehe... aku dapati rata2 murid2 dalam kelas tu adalah anak2 orang asli dan anak2 org susah. x tahu kenapa aku tertarik untuk lebih mengenali mereka. selesai taaruf, seorang murid datang kepadaku dan menyerahkan bulu ayam besi padaku. aku yang terkejut lantas bertanya " nak buat apa bagi saya bulu ayam ni?" dia menjawab " cikgu ambillah bulu ayam ni. kalau kami nakal dan x dengar cakap cikgu, cikgu pukullah kami.." tersentak aku dengan tutur katanya itu. kawan2nya yang lain mendiamkan diri. dalam hati aku apakah mereka sering ditakutkan dengan bulu ayam ini???? aku memang x puas hati. apa lagi aku pun berdiri di tengah kelas n bagitau mereka sesuatu..." pantang saya ialah pukul orang. anak2 saya pun saya x pukul inikan pula awak semua. saya x kan pukul anak2 murid saya TAPI ingat! sekali awak berkawan dengan saya, sekali saya berkawan dengan awak. TAPI sekali awak cari pasal dengan saya, 10 kali saya cari pasal dengan awak semua. jadi, awak semua baik dengan saya, saya baik dengan awak semua. awak semua jadi musuh saya, beribu kali saya jadi musuh awak semua. Faham?" "Faham cikgu..."
sejak hari itu aku mulakan pengajaranku tetapi aku hanya berpakaian formal hanya pada hari isnin sahaja dan semasa bulan Ramadhan kerana pada bulan Ramadhan tiada kelas Pj....aku berpakaian formal pada hari isnin kerana hari isnin ada perhimpunan rasmi. selasa hingga jumaat uniform aku adalah track suit + sport shoes kerana aku mengajar PJ bermula jam 7.45 hinggalah 10.45 pagi. pendek kata, bunyi je loceng pertama hinggalah loceng rehat aku mengajar pj. mula2 tu kelakar la juga. maklumla dah lama tinggalkan senaman. bila kena mengajar, secara x langsung aku kenala aktif semula. last2 dengan aku2 excited time pj...hehe... sebagai guru, aku dikehendaki menyiapkan ringkasan mengajar setiap hari dan hantar laporan mengajar mingguan. jenuh jugakla nak menulis. ye la... kalau stakat tulis ikut dan tu mungkin takpe lah. ini tidak. ada format n prosedurnya... mau x letih... time nak ajar muzik memang aku kena jadi orang yang kreatif ala2 penggubah lagu gitu. mana taknya. tajuk sayur-sayuran. objektif mendedahkan kepada murid2 jenis2 sayur. misi dan visi :- memastikan murid2 mengenal jenis2 sayur. memastikan murid2 tahu khasiat sayur. memastikan murid2 berjaya menghafal lirik dan menyanyi dengan baik... cari2 cd lagu dalam bilik muzik xde pun lagu pasal sayur. tanya pada cikgu senior merangkap guru muzikku ketika aku berusia 10 tahun, memang xde cd. "abis tu, saya nak buat camne cikgu?" jawab guruku itu "awak reka je siti. x susah pun"... aah kan. reka je.. tak susah pun.... rasa cam nak start motor balik tido je time tu tapi fikir anak2 murid yg menanti, aku pun berusaha jadi kreatif. Alhamdulillah, menjadi juga lagu sayur aku...hehe....yang penting liriknya mudah dan rentaknya juga menarik. memang fully aku reka n aku siap nyanyi dalam kelas dengan anak2 muridku...hehe...


panjang pulak mukaddimah aku...sekadar share pengalaman yang sedikit...:) tetapi aku memang tertarik dengan kata2 yang aku quote dari fb seorang juniorku...

:: AKU MALU SENDIRI ::

~
>> Kamu LELAKI SOLEH, DISANJUNG dan DIHORMATI RAMAI..memiliki iman yang INDAH tetapi aku SEORANG WANITA yang berduka, solehahku tidak pasti..masih cuba MEMPERBAIKI DIRI..jauh di sudut hati, aku ingin MEMILIKI seorang lelaki soleh yang HALAL buat diriku..

Aku MALU sendiri, sekarang aku dalam PERUBAHAN..mengenal Penciptaku, mengenal agamaku, mengenal tujuan hidupku..aku kini sedang BERUSAHA, tetapi aku hanya mampu MENGAGUMIMU dari jauh dan itu CARAKU..aku lebih PERCAYA, LELAKI SOLEH adalah UNTUK WANITA YANG SOLEHAH...

_________________________________________________________________
ya! bagi orang2 seperti aku yang bergelar janda or ibu tunggal, seringkali aku merasakan aku tidak layak untuk sesiapapun. kerana apa? kerana aku rasakan terlalu banyak kurangnya dalam diriku ini... mustahil jika dikatakan orang2 seperti aku tidak punya impian untuk membina sebuah rumahtangga yang bahagia. sebuah keluarga yang sakinah. sebuah kehidupan yang baik. tetapi kerana kehancuran yang pernah dilalui, maka ia membuatkan aku berfikir panjang. berfikir dan terus berfikir. ramai yang menyatakan sampai bila? nak tunggu apa lagi? x kan x boleh bagi peluang langsung? kenapa ego sangat? sedar tak yang ko tu angkuh? tau tak yang ko tu sombong sebab langsung x nak buka hati ko bagi peluang pada diri ko dan orang lain? dan macam-macam lagi...
memang aku sedar semua tu. sedar sgt2 apa yg diperkatakan tapi kalian tidak berada di tempat aku. kalian tidak lalui apa yang aku lalui. aku juga punya hati. aku juga punya perasaan. tatkala anak2 aku pulang dari taski, dari taman permainan, dari kenduri, dari shopping mall n etc, mereka pasti akan bercerita itu dan ini. dan bukan sekali dua mereka tanya "bila ibu nak kahwin lagi? nanti kalau ibu kahwin kita boleh duduk dengan ibu. dengan babah baru. nanti kita boleh dapat adik lelaki kan ibu?' kadang2 aku jawab pertanyaan mereka dengan senyuman. kadang2 dengan gurauan dan kadang2 dengan gelak tawaku...bukan aku x faham hati anak2 yang ingin lihat ibu mereka bahagia. yang ingin lihat ibu mereka jua punya seseorang yang digelar suami yang mana mereka juga boleh tumpang bermanja.
ya! aku jua punya harapan itu tetapi aku belum cukup kuat untuk buka hati aku untuk menerima. aku belum cukup kuat untuk betul-betul mengatakan YA! aku belum cukup kuat untuk buat satu keputusan yang berkaitan soal masa depan hati dan perasaan. aku memang tidak punya kekuatan itu. aku memang malu untuk menyatakan perasaanku kerana aku tidak tahu apakah penerimaanya nanti. justeru itu aku lebih senang dengan caraku luahkan segalanya dalam DOA. munajat dan mengadu padaNYA... aku rasa setakat ini itu sahaja yang mampu aku lakukan. mungkin aku kuat berdepan dengan ujian lain tetapi bila diuji untuk buka hati kepada seorang insan bergelar Lelaki, aku belum cukup kuat untuk buka pintu hatiku.
 Ya ALLAH, hanya Engkau yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk setiap hambaMU.... dan apa yang aku perlu buat adalah berubah untuk jadi lebih baik dari semalam... ya! perubahan itu penting. jika aku mahukan yang soleh maka aku juga harus berusaha untuk jadi solehah. jika aku mahukan yang terjaga maka aku juga harus berusaha untuk menjaga. jika aku mahukan yang penyayang, maka aku juga harus berusaha untuk lebih menyayangi dan menghargai orang2 disekelilingku terutamanya anak-anakku, ibu ayahku, keluargaku, guru2ku, sahabat2ku dan seluruh umat Islam...dan jika aku mahukan itu dan ini, maka aku juga harus berubah begitu dan begini. Sesungguhnya ALLAH amat menyukai hambaNYA yang bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu....
justeru itu, jangan takut untuk berubah. jangan takut untuk tinggalkan kehidupan lama jika ia hanya menjanjikan kemanisan dunia. jangan malu berdoa dan mengharap pada ALLAH yang Maha Esa.... Yakinlah pada ketetapanNYA. jika "si dia" ada untuk diri kita Pasti ada jua nanti biiznillah.... 

6 comments:

  1. Assalamualaikum.

    This is my first time visiting your very own blog.

    Keep writing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam...
      thank 4 ur visit.. really appreciate it.. insyaAllah if i have time and idea i'll write again...

      Delete
  2. Salam 'alaik..
    Bila baca post akak, satu je yg saya nak kata.
    "Sayang akak~"

    Moga Allah beri yg terbaik ya!

    p/s: apa FB akak ye? =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. barakallahufik aidhon ya ukhti fi islam.... Dania..^_^

      the same i want to say " Sayang adik akak juga"...

      insyaALLAH sama2 kita doakan agar ALLAH izinkan yg terbaik buat kita dan seluruh umat Islam...

      p/s : fb akak Siti Hani Baizura....=)

      Delete
  3. Saya doakan yang baik-baik. Saya sudah berumah tangga namun bersimpati terhadap apa yang berlaku pada Siti. Barangkali Allah ingin memberi ganjaran yang lebih besar dari dunia ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahu robbi... syukran Anonymous.... insyaAllah ada kebaikan untuk kita semua....:)

      Delete