KALIMAH INDAH SELAMANYA...

KALIMAH INDAH SELAMANYA...

Tuesday 13 March 2012

sekadar coretan seketika.....

Lirik Ya Allah – Wali Band
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah
Ya Allah jangan Kau coba aku
Melebihi batas mampu dan sanggupku
Ya Allah bila memang Kau coba
Aku percaya Kau sayang padaku
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah
Ya Allah lindungilah diriku
Dari yang menjahati menzhalimiku
Ya Allah Kaulah Maha Segala
Engkaulah pelindung hidup dan matiku
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah
Ya Allah jangan Kau coba aku
Melebihi batas mampu dan sanggupku
Ya Allah bila memang Kau coba
Aku percaya Kau sayang padaku

Di saat aku down n susah hati, seorang sahabat lama telah emailkan aku lagu ini. Dan aku memang salah seorang peminat wali band walupun aku bukanlah peminat fanatic like the others. Kadang2 kita manusia diuji dalam pelbagai bentuk ujian yang kadangkala kita mampu untuk hadapinya tapi adakalanya kita hampir2 terduduk malah boleh rebah juga tatkala ujian datang bertamu dalam kehidupan kita. Memang hidup ini fatamorgana (something which we cannot expect to happen). Tak aku nafikan setiap manusia punya impian. Punya pengharapan. Punya keinginan. Punya perancangan dan sebagainya. Memang kita berhak merancang dan mengatur perjalanan kehidupan kita tetapi belum tentu perancangan kita akan selari dan menepati perancangan yang Maha Esa. Kerana itu “ wamakaru wamakarallah wallahukhoirulmaakirin….” . namun, kekuatan hati menjadi tunjang utama untuk berdepan dengan setiap ujian dan dugaan yang diizinkan oleh Allah ke dalam kehidupan kita yang bergelar hambaNya yang serba kekurangan ini. Hati itu mungkin x nampak kerana letaknya di dalam badan kita sebagai organ yang unik dan jika hati itu baik, maka akan baiklah keseluruhannya. Oleh itu, Hasbiyallahiwani’malwakil fani’malmaula wani’mannasir merupakan kalimah indah yang pasti menusuk kalbu bagi sesiapa jua yang menghayatinya. Dan indahnya ungkapan itu akan kekal indah di hati manusia yang benar2 meletakkan seluruh pergantungan hidupnya kepada pencipta yang maha Esa. Semasa menjadi peserta syarahan agama zaman sekolah menengah agama dulu2, satu ayat yang cikgu pernah bagitau aku “ man ‘arafa nafsahu faqod ‘arafa rabbahu ”… barangsiapa yang mengenali dirinya pasti dia akan mengenali tuhannya… Wallahu’alam…..

No comments:

Post a Comment