KALIMAH INDAH SELAMANYA...

KALIMAH INDAH SELAMANYA...

Friday 17 February 2012

coretan sekilas lalu......

Terlelap seketika di depan PC di ofis usai azan asar... Adakah aku terlalu letih? mungkin juga Ya. rutin harian aku putrajaya ke Mahkamah Jalan Duta kemudian patah balik semula ke Putrajaya. Seawal jam 4.45 pagi mmg dah jadi kebiasaan utk aku istaiqiz minnaum...:) Perjalananku dari rumah menuju ke Putrajaya Sentral mengambil masa hampir 20 minit kerana aku berjalan kaki setiap hari untuk menaiki bas or erl di situ... kawanku berkata “ banyak duit hani naik erl setiap hari..” jawabku “bukan soal banyak duit tapi soal nak tunaikan solat n juga faktor keselamatan.” Kebelakangan ini aku kerap menaiki erl kerana Subuh masuk waktu agak lewat. 6.10 am baru azan subuh berkumandang di Ikim.fm manakala azan dari surau dan masjid adakalanya terlewat sedikit berkumandang. Mungkin jarum jam yg terlewat ataupun bilal ada hal or keuzuran yg tidak dapat dielakkan sehingga terlewat melaungkan azan.. memang aku agak rushing before this coz bas RapidKl akan bergerak dari putrajaya sentral jam 6.00 pagi dan 6.30 pagi. Itulah trip yg terawal dan perlu aku naik if aku nak sampai ofis before 8 am. Jika aku pentingkan bas dan penjimatan kos serta masa, maka subuhku akan lebur ibarat debu... Sudah ramai yg aku temui “lebih rela” qada' solat subuh gara2 tak nak terlepas bas... walaupun aku x cukup baik tapi aku x jahat. Kepentingan menunaikan solat telah diajar dan diterapkan oleh parent aku sejak aku kecil lg. Walaupun aku lasak dan nakal sejak kecil kerana aku ada 5 adik lelaki dan berkawan juga dgn budak lelaki, aku sgt2 bersyukur kerana telah diperkenalkan dgn rotan sejak berusia 10 tahun sbg hukuman jika tidak solat. Memang abah sgt tegas bab solat. Dan aku selalu kena rotan gara2 tinggal solat sebab nak main dgn kawan2..hehe… mula2 mmg agak x puas hati bila kena rotan tapi bila abah ckp “ abah rotan bukan utk menyakitkan anak2 abah. Abah rotan kerana dalam Islam benarkan sebagai pengajaran dan peringatan apabila anak berusia 10 tahun. Solat ni Allah yg tetapkan. Kita umat nabi Muhammad wajib solat. Kalau kita x solat, kita nak jadi umat nabi mana lagi? “ dan bila abah nak rotan abah akan tanya tapak tgn, betis or tapak kaki. Aku yg lasak ni konpem pilih tapak kaki…^_~ tapi bila abah nak rotan abah akan baca selawat dan rotan ikut bilangan rakaat solat yg ditinggalkan… lepas rotan, kena salam dgn abah n abah akan cium dahi… memang ada perasaan sayu sangat bila abah cium dahi. Dan mmg aku akn menangis janji x nak tinggal solat dah. X nak ma dgn abah masuk neraka. X nak ma dgn abah kena seksa dlm kubur. X nak semua tu….:( tapi yelah… budak2.. insaf 8 saat je. Pastu buat balik…huhu… Sehinggalah aku dihantar ke SMKA Pahang Muadzam Shah… kewajipan solat berjemaah, tadarus Al-Quran, Usrah, salin tazkirah dlm tulisan jawi dan byk lagi… semuanya telah banyak membantu aku dalam proses membaiki diri. Dan perubahan dalam kehidupanku mula berlaku sedikit demi sedikit dan sehinggalah aku diterima masuk ke Matrikulasi uia Pj dan seterusnya ke main camp Gombak. Dan hingga saat  kini aku masih dalam proses berubah… Lot of things happen in my life and until now I’m still in the process of improving me myself to be better mom… better daughter… better sister.. Better student… better worker… better friend… better wife (if Allah give me another chance to remarried) and the most important is to be a better slave to Allah… hopefully 1 day I can be a good muslimah n mukminah in order to get the blissfulness of life here and hereafter…insyaALLAH…^_^

No comments:

Post a Comment